Oblici pretilosti

Prekomjerna tjelesna težina i debljina definiraju se kao suvišak masnog tkiva koji ugrožava zdravlje. Ovisno koji masno tkivo dominira postoje dva osnovna oblika pretilosti.
Centralni tip pretilosti ima nakupljanje masnog tkiva pretežno u gornjem dijelu tijela, (tj. oko stomaka) i zato se često označava kao pretilost u obliku «jabuke», naziva se još i androidna pretilost jer se češće javlja kod muškaraca.
Drugi oblik, glutealni tip pretilosti karakterističan je za žene, masno tkivo se nakuplja pretežno u donjem dijelu tijela, u području bedara, bokova i stražnjice, slično obliku „kruške“.

Obesity types original+logo
Oba tipa pretilosti su povezani s većom pojavnošću brojnih bolesti, ali prema današnjim spoznajama, centralni tip pretilosti je ipak opasniji,  jer značajno povećava rizik za KV bolesti, šećernu bolest tipa 2 i hipertenziju. Prema dostupnim podacima, smrtnost od KV bolesti u pacijenta s abdominalnom pretilošću za ¼ je veća u odnosu na pacijente bez abdominalne debljine. Stoga i smjernice za prevenciju KV bolesti ističu važnost da BMI ne prelazi 25 i da opseg struka kod muškaraca ne prelazi 102 cm, a kod žena  88 cm.
Glavni i najčešći razlog pretilosti leži u neskladu unosa kalorija i njihove potrošnje, a posebice u unosu visokokalorične hrane koja obiluje jednostavnim ugljikohidratima i zasićenim masnoćama. Povećani unos energije prati i sedentarni stil života tako da visok postotak pretilosti nije slučajna pojava.
Svjetska zdravstvena organizacija ističe da se debljina može prevenirati i liječiti, mukotrpno i teško, samo uz snažnu motiviranost svakog pacijenta,ali i da je u pacijenata čest gubitak volje uz odustajanje od zadanog cilja.